تقریبا بیشتر مراجعین دکتر مانوشا امیری دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی افرادی هستند که از تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان های خود رنج می برند و برای سفید کردن دندان های خود به این مرکز مراجعه می کنند. دکتر مانوشا امیری با توجه به شرایط و وضعیت دهان و دندان افراد مناسب ترین روش ترمیمی و زیبایی از جمله بلیچینگ دندان، روکش های لمینت دندان، روکش های کامپوزیت دندان، روکش های سرامیکی و … را ارائه می دهد. اما در این بین افرادی هستند که از تاج مصنوعی دندان استفاده می کنند و به مروز زمان به دلیل تغییر رنگ دندان های طبیعی، رنگ روکش های نصب شده با رنگ بقیه دندان ها مطابقت ندارند. سوال مهمی که برای این افراد مطرح می شود این است که آیا روکش های دندان قابلیت سفید شدن را دارند یا خیر؟

ما در مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دکتر مانوشا امیری سعی بر این داریم که در این مطلب به پاسخ این سوال شما کاربران عزیز به طور مفصل بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

در ابتدا می خواهیم بدانیم که آیا به طور کلی تاج ها و روکش های نصب شده روی دندان قابلیت رنگ پذیری و سفید شدن را دارند یا خیر؟

تاج های دندانی از مواد مختلفی از جمله طلا، فولاد ضد زنگ، سرامیک، رزین و پرسلن ساخته می شوند. هر کدام از این مواد برای محافظت از دندان های آسیب دیده گزینه عالی هستند، اما در مواقع سفید کردن آنها با مشکل مواجه می شویم. با توجه به اینکه تاج های دندان تا حد امکان شبیه دندان های طبیعی ساخته می شوند (به جز تاج طلا و فولاد که از نظر ظاهر با دندان طبیعی متفاوت هستند) اما مانند دندان های طبیعی نمی توان از مواد شیمیایی سفیدکننده برای سفید کردن آنها استفاده کرد. در نتیجه رنگ تاج و دندان های طبیعی با هم یکسان نمی شود.

ممکن است دندان های طبیعی به مرور زمان بر اثر عوامل خارجی و داخلی دهان دچار تغییر رنگ شوند. لکه های سطحی ناشی از مواردی مثل سیگار کشیدن، مصرف قهوه، چای، شراب یا انواع میوه های رنگ دار هستند. تغییر رنگ داخلی معمولاً خارج از اراده فرد است مثل: افزایش سن، وراثت، بیماری های خاص یا مصرف داروهای خاص. تغییر رنگ خارجی معمولاً با روش های سفید کننده از بین می روند، اما لکه های درونی ممکن است در هیچ صورتی از بین نروند.

تاج های دندان زمانی که داخل دهان قرار می گیرند رنگشان ثابت می مانند و تغییر رنگ دندان ها روی آنها تاثیری ندارد. اگر قبل از اینکه روش سفید کردن روی دندان های طبیعی ارائه شود و دندان ها دچار تغییر رنگ و لکه شده باشند تاج ها قرار داده شوند با بقیه دندان های طبیعی رنگ متفاوتی دارند و سفید تر هستند. ولی می توان دندان های طبیعی را از طریق سفید کننده ها با تاج های نصب شده یکنواخت کرد.

روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد. بعضی از این روش ها درمان های خانگی هستند که می توانید خودتان در خانه انجام دهید، روش های دیگر درمان‌های حرفه ‌ای هستند که حتما باید توسط متخصص ارائه ‌شوند. ممکن است هر دو روش بلیچینگ در منزل یا توسط متخصص، برای دندان های طبیعی موثر باشند، اما هر دوی این روش ها برای سفید کردن تاج های نصب شده کارایی ندارند.

آیا تاج مصنوعی دندان نصب شده را می توان از طریق روش های سفید کننده لیزری سفید کرد؟

امروزه با پیشرفت علم در صنعت دندانپزشکی سفید کردن دندان ها از طریق روش لیزری خیلی کارآمد تر از روش های قبلی شده است. روش لیزری سفید کننده ها به عنوان سفید کننده قدرتی شناخته شده است به این صورت که با قرار دادن محافظ دندان روی لثه ها و سپس اعمال یک ماده سفید کننده به طور مستقیم بر روی دندان ها فقط در یک ساعت انجام می شود. لیزرها روی دندان ‌ها اسکن می‌ شوند و با ایجاد یک واکنش شیمیایی روند سفید شدن را تسریع می‌کنند.

دندان‌های سفید شده با این روش برای چندین سال سفید و بدون تغییر رنگ باقی می مانند و سیگار کشیدن یا مصرف مایعات رنگ دار مثل شراب قرمز، چای، قهوه، نوشابه یا آب‌ میوه‌ها باعث لکه دار شدن دندان ها نمی شوند. در حالی که روش لیزری سفید کردن دندان ها یک روش پر قدرت تر و موثرتر از روشهای سفید کننده خانگی و حرفه ای است، اما هنوز فقط برای درمان دندانهای طبیعی طراحی شده است و روی تاج یا سایر روکش های ترمیمی تاثیر گذار نمی باشد.

چه راه حلی برای عدم تطابق رنگ روکش و تاج ها با دندان های طبیعی وجود دارد؟

یکی از موارد هوشمندانه ای که متخصص ترمیمی و زیبایی می تواند قبل از نصب تاج و روکش ها برای بیمار انجام دهد سفید کردن دندان ها قبل از قرار دادن روکش و تاج جدید است. بعد از سفید شدن دندان ها بیمار می تواند روکش و تاج مطابق رنگ دندان های سفید شده را انتخاب کند.

اما مواردی وجود دارد که باعث می شود سفید کردن دندان های طبیعی قبل از نصب روکش یا تاج همیشه امکان پذیر نباشد. معمولا نصب تاج یا روکش بعد از درمان کانال ریشه (عصب کشی)، در مواقع اضطراری انجام می شود و فرصتی برای سفید کردن دندان‌ها وجود ندارد. همچنین سفید کردن دندان برای دندان های آسیب دیده توصیه نمی شود. دندانی که نیاز به عصب کشی دارد، دندان سالمی نیست و سفید شدن در آن نقطه می تواند باعث درد زیاد و آسیب بیشتر شود.

ولی اگر بیمار در آن شرایط تصمیم داشته باشد که دندان های خود را به زودی سفید کند، می تواند قبل از عصب کشی و نصب تاج با دندانپزشک خود در این مورد صحبت کند که از روکشی استفاده کند که چند درجه روشن تر از دندان های طبیعی بیمار است. در اینصورت بعد از عصب کشی می توان دندان های طبیعی را تا جایی که با تاج جدید مطابقت دارد، روشن تر کرد.

اگر شما بعد از نصب مصنوعی دندان و روکش های دندان خود روال بهداشتی دهان و دندان خود را رعایت کنید می توانید تاج ها و روکش های بدون لکه و سالمی را تا سالهای طولانی داشته باشید. رعایت بهداشت اصولی دهان و دندان باعث جلوگیری از ایجاد تغییر رنگ دندان های طبیعی و در نهایت یکنواختی روکش ها با دندان ها می شود.

دکتر مانوشا امیری نیز بعد از اتمام فرایند روکش های ترمیمی و زیبایی دندان دستورالعمل های لازم و مفید را جهت ماندگاری حفظ زیبایی روکش ها و دندان ها به بیماران خود ارائه می دهد و در حفظ لبخند جدید و زیبای ارائه شده راهنمایی های لازم را در اختیار مراجعین و کاربران خود قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:

Rate this post