ممکن است وقتی که در حال جویدن چیزی سخت در دهان خود هستید مثل یک تکه یخ یا آب نبات سفت ناگهان متوجه شوید که تکه ای از دندانتان شکسته و درون دهانتان است. معلوم است که در این وضعیت دچار احساس ترس و نگرانی می شوید. البته مینای دندان سخت ترین و معدنی ترین بافت موجود در بدن است، اما این استحکام می تواند دچار اختلال شود. افتادن، ضربه به صورت، یا گاز گرفتن چیزی سفت به خصوص اگر دندان قبلاً مقداری پوسیدگی داشته باشد می تواند باعث کنده شدن یا شکستن دندان شود. اگر دندانتان شکسته یا کنده شد، نترسید روش های زیادی وجود دارد برای ترمیم دندان شکسته که دکتر مانوشا امیری در مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دندان خود می تواند برای بر طرف کردن مشکلتان ارائه دهد.

اقدامات لازم در مواجهه با شکستگی دندان

اگر دندان شما شکسته، ترک خورده یا دچار لب پریدگی شده است، بهتر است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، ممکن است دندان دچار آسیب بیشتر و عفونت و در نهایت از دست دادن کامل آن شود.

اقدامات مراقبتی که می توانید خودتان قبل از مراجعه به دندانپزشک انجام دهید به شرح زیر است:

  • اگر بر اثر شکستگی ،دندانتان درد می کند می توانید استامینوفن یا مسکن دیگری مصرف کنید و دهانتان را با آب نمک شستشو دهید.
  • اگر شکستگی باعث ایجاد لبه تیز یا ناهموار شده است، آن را با یک تکه پارافین مومی یا آدامس بدون قند بپوشانید تا از بریدگی زبان یا داخل لب یا گونه جلوگیری کنید.
  • اگر می خواهید غذا میل کنید غذاهای نرم بخورید و از دندان شکسته برای گاز زدن استفاده نکنید.
ترمیم دندان شکسته

درمان شکستگی دندان بستگی به میزان شدت آسیب آن دارد. اگر فقط مقدار کمی از مینای دندان از بین رفته باشد، معمولاًترمیم آن می تواند به سادگی در طی یک جلسه در مطب انجام شود. اما یک دندان با آسیب دیدگی یا شکستگی زیاد ممکن است به انجام روند درمانی طولانی تر و پرهزینه تر نیاز داشته باشد. روش های درمانی برای ترمیم دندان های شکسته متنوع است که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

پر کردن (فیلینگ) یا باندینگ دندان برای ترمیم دندان

اگر فقط یک تکه کوچک از مینای دندان کنده شده باشد، ممکن است دندانپزشک شما این آسیب کوچک را با پرکردن ترمیم کند. اگر دندان جلویی آسیب دیده باشد طوری که با لبخند زدن دیده شود، احتمالاً روشی به نام باندینگ انجام می شود که از رزین کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می شود. باندینگ یک روش ساده است که معمولاً نیازی به بی حس کردن دندان ندارد. ابتدا دندانپزشک سطح دندان را آغشته به مایع یا ژل مخصوص می کند تا کمی حالت چسبنده داشته باشد و مواد باندینگ به آن بچسبد. در گام بعدی دندانپزشک بعد از اعمال کردن چسب مخصوص مواد رزین کامپوزیتی همرنگ دندان را روی دندان قرار می دهد و آن را می تراشد تا زمانی که شبیه دندان طبیعی به نظر برسد و در آخر از نور ماوراء بنفش برای سفت شدن و خشک شدن مواد استفاده می کند.

تاج دندان

اگر قسمت بزرگی از دندان شکسته شود یا دندان پوسیدگی زیادی داشته باشد، ممکن است دندانپزشک قسمت باقی مانده از دندان را بتراشد یا سوهان بکشد و روکش یا تاج دندان را که برای محافظت از دندان و بهبود ظاهر آن ساخته شده است روی آن قرار دهد. تاج های دائمی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای مزایای مختص به خود هستند. در میان آنها تاج های فلزی قوی ترین نوع تاج ها هستند. تاج های پرسلن و رزین را می توان طوری ساخت که تقریباً شبیه دندان اصلی به نظر برسند.

اگر قسمت بالای دندان به طور کامل شکسته شده باشد اما ریشه هنوز سالم باقی مانده باشد، ممکن است درمان ریشه توسط دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه انجام شود و یک پایه در ریشه قرار دهد و تاج را روی پین یا پایه چسبانده و ترمیم باقیمانده را انجام دهد.

تاج دندان معمولاً در طی دو جلسه درمان انجام می شود. در اولین ویزیت، دندانپزشک ممکن است از اشعه ایکس برای بررسی ریشه دندان و استخوان اطراف آن استفاده کند. اگر مشکل دیگری تشخیص داده نشود، دندانپزشک دندان و لثه اطراف را بی‌حس می‌کند و سپس به اندازه‌ای از دندان باقی‌مانده را می‌ تراشد تا تاج جدید به درستی نصب شود. اگر شکستگی یا لب پریدگی باعث از بین رفتن قسمت بزرگی از دندان شده باشد، دندانپزشک می تواند از مواد پرکننده برای آماده سازی دندان جهت نگه داشتن تاج استفاده کند. قالب های گرفته شده از دندان به آزمایشگاهی که در آن تاج دندان ساخته می شود فرستاده می شود. در این فاصله ی زمانی تا آماده شدن تاج یک روکش موقت از جنس اکریلیک یا فلز نازک قرار داده می شود. در جلسه ی دوم، معمولاً ۲ تا ۳ هفته بعد، روکش موقت برداشته می شود و مناسب بودن تاج جدید و دائمی بررسی می شود.

ونیرهای دندان

اگر دندان جلویی شکسته یا لب پر شده باشد، ونیرهای دندانی می توانند مشکل آن را بر طرف کنند. ونیرها لایه های نازکی از جنس پرسلن هم رنگ دندان یا مواد کامپوزیت رزینی هستند که تمام سطح جلویی دندان را می پوشانند.

یک متخصص زیبایی دندان قبل از نصب ونیرها دندان ها را آماده سازی می کند به این صورت که مقدار کمی از مینای دندان را می تراشد. در مرحله بعد، قالبی که از دندان گرفته شده است به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود. حدودا یک تا دو هفته بعد ونیرها آماده می شوند و به مطب فرستاده می شوند. برای قرار دادن ونیرها روی دندان و یا استفاده از لمینیت ونیر، دندانپزشک ابتدا سطح دندان را آغشته به مواد مخصوص می کند تا حالت زبر و چسبنده داشته باشد. سپس مواد مخصوصی را روی ونیر قرار می دهد و ونیر را روی دندان آماده شده نصب می کند. زمانی که ونیر در جای مناسب خود قرار گرفت، از یک نور مخصوص برای فعال کردن مواد شیمیایی موجود در مواد چسبنده استفاده می شود تا به سرعت سفت و خشک شود.

درمان ریشه(عصب کشی) و ترمیم دندان

اگر لب پریدگی یا شکستگی دندان به اندازه‌ای بزرگ باشد که به قسمت پالپ دندان رسیده باشد، باکتری‌های دهان می‌توانند وارد پالپ شده (مرکز اعصاب و رگ های خونی دندان) و پالپ را دچار عفونت کنند. اگر بعد از شکستگی دندان درد دارید، یا متوجه تغییر رنگ شده اید و یا به گرما یا سرما حساس شده اید احتمالاً پالپ آسیب دیده است. بافت پالپ ممکن است بمیرد یعنی عصب ها غیر فعال شوند و اگر برداشته نشود، باعث عفونت دندان می شود و نیاز به کشیدن دارد.

لمینت

در عصب کشی پالپ مرده ی دندان برداشته می شود، و کانال ریشه ها تمیز می شوند. عصب کشی ممکن است توسط دندانپزشک عمومی یا اندودنتیست ها انجام شود. عصب کشی دردناک‌تر از پر کردن سوراخ نیست و در بیشتر موارد، دندان باقی مانده باید با روکشی پوشانده شود تا از دندان ضعیف شده محافظت کند.

در موارد نادر، ممکن است که متخصص ترمیمی و زیبایی دندان بتواند بخش جدا شده یا شکسته شده دندان را دوباره ترمیم کرده و به دندان متصل کند. یعنی یک تکه جدا شده یا ترک خورده ی دندان را با سمنت و چسب‌های دندانپزشکی به هم متصل کند. این روش کم هزینه‌ترین ترمیم ممکن است زیرا نه اقدام تهاجمی خاصی انجام شده است و نه از مواد و متریال گران‌قیمت استفاده شده است. با این حال اتصال مجدد دندان شکسته شده به هم بیش از یکبار به نظر غیرممکن است. البته اگر دندان به صورت جزئی لب پر شده باشد، می‌توان با تراش بسیار مختصر و صیقل دادن، مشکل را برطرف کرد.

دکتر مانوشا امیری متخصص ترمیمی و زیبایی دندان در رشت برای بیماران خود که دچار شکستگی و لب پریدگی دندان هستند بعد از معاینه و بررسی های لازم روش مناسب درمان را با توجه به شرایط موجود برای بیمار ارائه می دهد.

Rate this post