اختلال مفصل فکی (TMD)  یک اصطلاح فراگیر است برای موارد زیاد از مشکلات مزمنی که در فک ایجاد می شود. تعداد زیادی از مردم دچار درد ناشی از ناراحتی ها و بیماری هایی که در ناحیه ی فک اتفاق می افتند هستند، مخصوصا زنان در دوران بارداری درگیر این بیماری مزمن می شوند.

متخصص دندانپزشکی زیبایی در رشت | دکتر مانوشا امیری

با وجود سالها تحقیق و مطالعه و درمان مشکلات TMD  هنوز شناخت کاملی از عوامل و دلایل اساسی که در ایجاد آن نقش دارند به دست نیامده است. اخیرا با توجه به یک نظرسنجی از تعداد زیادی افراد درگیر بیماری TMD اطلاعاتی به دست آمده که تا حدودی دلیل این اختلالات شناسایی شده است و می تواند باعث پیشرفت درمان این بیماری در آینده باشد. در ادامه ی این مقاله چند مورد از یافته های مهم جمع آوری شده از نظرسنجی اخیر آورده شده است. با ما همراه باشید.

۵ روش جراحی زیبایی دندان که باید درباره آنها بدانید

علل احتمالی

وقتی از افراد درگیر این بیماری سوال شد که به نظر شما چه عواملی باعث ایجاد اختلالات مفصل فکی یا TMD در آنها شده است، بیشترین پاسخی که از بیماران ارائه شد عواملی از جمله ضربه، استرس و عادت به فشار دادن دندان ها روی هم بود. این عوامل با توجه به نظر متخصصان، که معتقد به تاثیر شرایط ژنتیکی و عوامل زیست محیطی هستند، هماهنگی دارند. بیشتر پزشکان معتقدند که اگرچه علت های دقیق TMD را مشخص نکرده ایم، اما تا رسیدن به هدف اصلی راهی نمانده است.

عوارض پوسیدگی و خرابی دندان

ارتباط با اختلالات دیگر

بیشتر از دو سوم افرادی که در این نظر سنجی شرکت کردند از دردهایی که ناشی از اختلالات دیگر بدن است صحبت کردند، اختلالاتی از جمله درد بافت عضلانی (فیبرومیالژیا)، روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) و سردردهای مزمن. به نظر می رسد احتمالا این اختلالات به درد ناشی از TMD ارتباط دارند و تاثیر گذار هستند. اگر این نظریه درست باشد باشد، می تواند تحولات گسترده ایی را در مسیر تشخیص و درمان اختلالات فکی یا TMD ایجاد کند.

مشکلات دندانی کودکان چیست؟

جراحی

در سال های اخیر برای درمان TMD از روش های جراحی استفاده شده است. اما در نظرسنجی اخیر، فقط یک سوم از کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، رضایت خود را مبنی بر تسکین درد اعلام کردند و در واقع، درصد بیشتر آنها جراحی را راه درمان مناسبی برای خودشان نمی دانند . خیلی ها هنوز برای درمان اختلالات مفصل فکی یا TMD ، کمپرس آب گرم یا یخ ، ماساژ و تمرینات اصلاحی و داروهایی برای کنترل اسپاسم عضلانی و درد و روش درمانی فیزیکی مفصل را توصیه می کنند.

این اطلاعات به دست آمده تاکید دارند بر یک فاکتور مهم که آن هم این است که هیچ رویکرد مشخصی برای مدیریت درمان اختلالات مفصل فکی یا TMD وجود ندارد. در حال حاضر برای هر بیماری به صورت منحصر به فرد و شخصی ، یک برنامه عملیاتی درمانی، دارویی و شیوه زندگی و رژیم غذایی سالم که به صورت شخصی برای فرد تهیه شده است بهترین راه درمان  برای کاهش اثرات TMD فرد بیمار است.

در مرکز دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان دکتر مانوشا امیری انواع درمانهای زیبایی دندان شامل لمینت کامپوزیتی، لمینت سرامیکی، بستن فواصل بین دندانی، اصلاح طرح لبخند، بلیچینگ دندان و کلیه درمان های رایج ترمیمی شامل پرکردن دندان با مواد همرنگ و آمالگام توسط دکتر مانوشا امیری متخصص ترمیمی و زیبایی دندان در رشت و محیطی آرام و زیبا و با استفاده از مدرن ترین تجهیزات و استفاده از برندهای روز دنیا انجام می پذیرد شما عزیزان میتوانید جهت وقت ملاقات با شماره ی ۳۲۱۳۲۶۴۴-۰۱۳ تماس و یا جهت مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید.

لینک های مفید:

کامپوزیت ونیر در رشت