آیا برایتان پیش آمده که به دلیل تغییر رنگ، ترک خوردگی یا کجی دندان خود لبخندتان را پنهان کرده باشید؟ اگر پاسختان مثبت است بهتر است برای بهبود ظاهر لبخندتان و بالا رفتن اعتماد به نفس انجام روکش دندان را در نظر داشته باشید. روکش ها می توانند بسیاری از عیب های دندان ها را پنهان کنند. اگر دندان های شما دارای شکستگی، شکاف جزئی، یا لکه هایی است که با روش سفید کننده ها پاسخ مثبت نمی دهند، ممکن است شما نیاز به روکش دندان داشته باشید. اما چه نوع روکش برای شما مناسب است؟ روکش پرسلن یا کامپوزیت ؟

روکش تمام سرامیک | روکش سرامیکی دندان

دندانپزشک متخصص زیبایی و ترمیمی قبل از انجام روکش دندان برای تعیین و انتخاب روکش مناسب به شما مشاوره می دهد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد روکش های دندان در اختیار شما قرار می دهیم.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان از لایه های نازک پرسلن یا رزین کامپوزیت قوی ساخته شده است. این روکش ها خیلی بیشتر از تاج های دندان از دندان های طبیعی شما محافظت می کنند. همچنین، روکش های دندان نسبت به تاج دندان حالت تهاجمی کم تری دارند، که معمولاً برای تقویت دندان های پوسیده یا شکسته استفاده می شود. معمولا بیمه ی دندانپزشکی روکش دندان را پوشش نمی دهد؛ چون روکش دندان قسمتی از دندانپزشکی زیبایی محسوب می شود. اما روکش ها ارزش هزینه کردن را دارند چون ممکن است لبخند شما را به یک لبخند سینمایی تبدیل کنند.

روکش پرسلن چیست؟

روکش های پرسلن کاملا شبیه شکل و رنگ دندان های طبیعی بیمار هستند و آنقدر طبیعی به نظر می رسند که نمی توان آنها را از سایر دندان های طبیعی تشخیص داد. از مزایای دیگر روکش های پرسلن قوی بودن، مقاوم در برابر لکه و رنگ و ماندگاری طولانی ده تا بیست سال است.

اگر انتخاب شما روکش های پرسلن است یادتان باشد که این روش برگشت ناپذیر است چون متخصص زیبایی دندان مقداری از مینای دندان را می تراشد و روکش پرسلن را روی سطح دندان نصب می کند.

روش استفاده از روکش پرسلن

در انجام  روکش پرسلن، برای تکمیل کار بیمار باید دو تا سه بار به متخصص زیبایی خود مراجعه کند.

  1. برای انجام مشاوره ی اولیه با متخصص زیبایی خود به مرکز تخصصی زیبایی مراجعه کنید و نیازها و نتیجه ی دلخواه خود را با متخصص در میان بذارید. ممکن است متخصص زیبایی یک مدل تصویربرداری زیبایی برای شما ایجاد کند که شما بتوانید لبخند جدید خود را قبل از شروع مشاهده کنید.
  2. وقتی شما با برنامه ی مورد نظر موافقت کردید، دندانپزشک شروع به کار می کند و مقداری کمی از مینای دندان را از قسمت جلو و کنار دندان که روکش دریافت می کند می تراشد.
  3. از شکل و اندازه ی دندان ها تصویری برداشت می شود و طیف رنگی دقیق دندان ها تعیین می شود.
  4. ممکن است تا زمان رسیدن روکش های دائمی، روکش موقت روی دندان های شما قرار دهند.
  5. تصویر برداشت شده از ظاهر دندان و رنگ آن به آزمایشگاه داده می شود که معمولا در طی یک یا دو هفته روکش دندان شما را تحویل می دهند.
  6. بعد از اینکه آزمایشگاه روکش ها را ارسال می کند، شما و دندانپرشک متخصص  شکل و رنگ و مناسب بودن روکش را تایید می کنید. بعد از تایید پزشک روکش های کامل شده را با رزین حساس به نور روی دندان های شما وصل می کند.

کامپوزیت ونیر در رشت

روکش کامپوزیت چیست؟

رزین کامپوزیت یک ماده ارزان قیمت است که هم رنگ دندان است و معمولا برای روکش دندان استفاده می شود.

روکش های رزینی کامپوزیت در مقایسه با روکش پرسلن ممکن است زودتر فرسوده شوند و ماندگاری کمتری دارند، بین پنج تا هفت سال. این روکش ها آسان تر انجام می شوند و نسبت به پرسلن ارزان تر هستند. اگر روکش کامپوزیت شما باید در آزمایشگاه ساخته شود مراحل آن شبیه روکش پرسلن است که در بالا گفته شده است.

کامپوزیت ونیر |‌ روکش کامپوزیت

در روکش های کامپوزیت متخصص مقدار کمتری از مینای دندان می تراشد و ممکن است در یک جلسه انجام روکش تکمیل شود.

روش استفاده از روکش کامپوزیت در یک جلسه

  1. بهترین دندانپزشک تهران برای کامپوزیت با مشورت شما یک طیف رنگی مناسب دندان را انتخاب می کند و سپس مواد کامپوزیت را روی دندان شما قالب گیری می کند تا روکش مناسب لبخند و دندان شما را ارائه دهد. 
  2. توسط نور شدید کامپوزیت را سفت می کند.
  3. در مرحله ی آخر روکش کامپوزیت را صیقل می دهد و صاف می کند تا ظاهر طبیعی خود را به دست آورد.

دائمی بودن روکش ها

روکش ها یک عمل دائمی هستند، بنابراین قبل از تصمیم گیری از انتخاب خود و مناسب بودن نوع روکش با توجه به آنچه که می خواهید مطمئن شوید.

در مرکز تخصصی زیبایی و ترمیمی دکتر مانوشا امیری می توانید با یک انتخاب مناسب به لبخند دلخواهتان دست پیدا کنید.


در مرکز دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان دکتر مانوشا امیری انواع درمانهای زیبایی دندان شامل لمینت کامپوزیتی، لمینت سرامیکی، بستن فواصل بین دندانی، اصلاح طرح لبخند، بلیچینگ دندان و کلیه درمان های رایج ترمیمی شامل پرکردن دندان با مواد همرنگ و آمالگام توسط دکتر مانوشا امیری متخصص ترمیمی و زیبایی دندان و محیطی آرام و زیبا و با استفاده از مدرن ترین تجهیزات و استفاده از برندهای روز دنیا انجام می پذیرد شما عزیزان میتوانید جهت وقت ملاقات با شماره ی ۳۲۱۳۲۶۴۴-۰۱۳ تماس و یا جهت مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید.

Rate this post