ترمیم دندان شکسته از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با استفاده از روش‌های مؤثر انجام شود. دندان‌های شکسته و ترک خورده، علاوه بر ایجاد دردهای مداوم، زیبایی چهره را نیز تحت تأثیر قرار داده و لبخند فرد را نازیبا می‌کنند.

به‌ویژه اگر این شکستگی‌ها در ردیف دندان‌های جلویی بالا یا پایین رخ دهند، مشکلات ظاهری بیشتری برای چهره و لبخند فرد ایجاد می‌کنند. همچنین، دندان‌های شکسته و لب‌پر شده به‌شدت در معرض پوسیدگی و خرابی هستند و عدم ترمیم آن‌ها ممکن است به از بین رفتن کامل دندان منجر شود؛ بنابراین، در ادامه برای آشنایی با روش‌های کارآمد ترمیم دندان آسیب دیده با ما همراه باشید.

ساختار دندان‌های شکسته

برای درک بهتر عواقب ترمیم دندان شکسته باید دلایل وقوع آن را بررسی کنیم. دندان‌ها از سه لایه تشکیل شده‌اند: مینا، عاج و پالپ. مینای دندان که سخت‌ترین ماده در بدن انسان بوده و حتی از استخوان‌ها نیز قوی‌تر است، لایه خارجی و حفاظتی دندان که به رنگ سفید دیده می‌شود. تاج دندان همان قسمتی است که در بالای لثه قرار دارد و هنگام لبخند دیده می‌شود.

زیر مینا، عاج قرار دارد که بافت نرمی است و بخش عمده‌ای از ساختار دندان را تشکیل می‌دهد. این لایه از پالپ که شامل رگ‌های خونی و اعصاب است، محافظت می‌کند. پالپ و عاج دندان را در فک محکم نگه می‌دارند.

ریشه دندان در قسمت پایینی قرار دارد و در فک و لثه تثبیت شده است. این بخش توسط مینای دندان پوشیده نشده و به‌جای آن لایه‌ای به نام سمنتوم که کمی نرم‌تر از مینا است، آن را می‌پوشاند. مینای دندان، به‌عنوان لایه سطحی، بیشتر در معرض آسیب و شکستگی قرار دارد.

هنگامی‌که دندان خرد شده و یا شکسته می‌شود، ابتدا مینای دندان تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ اما در شرایط خاص، آسیب می‌تواند به عاج و پالپ نیز برسد. به‌عنوان‌مثال، در صورت ضربه شدید به‌صورت و دندان‌ها در یک حادثه، ممکن است لایه‌های داخلی دندان نیز آسیب ببینند.

در حالت عادی، لایه‌های داخلی تحت تأثیر شکستگی قرار نمی‌گیرند، اما اگر ترمیم دندان شکسته به‌موقع انجام نشود، ممکن است پالپ و ریشه دندان تحریک یا آلوده شوند.

دلایل اصلی شکستگی دندان

شدت و میزان آسیب‌دیدگی دندان‌ها به علت شکستگی بستگی دارد. دلایل مختلف شکستگی دندان تعیین‌کننده میزان صدمه به مینا و عاج دندان هستند و بر اساس آن، می‌توان اقدامات لازم برای ترمیم را انجام داد. دلایل عمده شکستگی دندان عبارت‌اند از:

  • سقوط از ارتفاع
  • جویدن مواد غذایی سفت
  • زمین خوردن هنگام راه رفتن یا دویدن
  • استفاده از دندان برای شکستن اجسام سخت
  • تصادفات رانندگی با وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری
  • آسیب به‌صورت، فک و دهان در ورزش‌هایی مانند فوتبال، هندبال، والیبال و بسکتبال

دندان شکسته چگونه ترمیم می شود

دندان شکسته چگونه ترمیم می شود

انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان شکسته بر عهده دندان‌پزشک زیبایی شمال تهران است. این انتخاب بر اساس نوع و میزان شکستگی دندان صورت می‌گیرد تا بهترین و مناسب‌ترین روش ترمیم دندان شکسته به کار گرفته شود. ازجمله روش‌های مؤثر و کاربردی برای ترمیم دندان‌های شکسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از روکش ونیر

اگر شکستگی دندان در دندان‌های جلویی فک بالا و پایین رخ دهد، استفاده از روکش ونیر بهترین روش است. این روکش‌ها به‌عنوان یکی از راهکارهای مؤثر برای ترمیم دندان شکسته عمل می‌کنند و به‌صورت یک لایه نازک روی دندان قرار می‌گیرند.

روکش ونیر از پیشرفت آسیب‌دیدگی دندان، تجمع مواد غذایی، بروز التهاب، عفونت و در نتیجه از بین رفتن کامل دندان جلوگیری می‌کند.

این روش درمانی برای دندان شکسته یک تا دو هفته به طول می‌انجامد و نیازی به مراحل و فرآیندهای آزمایشگاهی ندارد. در این روش، دندان‌پزشک ابتدا سطح دندان را مرطوب کرده و سپس روکش را با چسب مخصوص به دندان متصل می‌نماید. در پایان، با استفاده از نور، چسب خشک شده و روکش به‌طور کامل به دندان چسبیده می‌شود تا هنگام خوردن و جویدن مواد غذایی از سطح دندان جدا نشود.

پر کردن دندان شکسته (باندینگ)

گاهی اوقات شکستگی دندان فقط در یک بخش از مینای دندان رخ می‌دهد، به‌گونه‌ای که یک سوراخ کوچک یا بزرگ ایجاد شده که می‌تواند باعث تجمع مواد غذایی، عفونت و در نهایت خرابی کامل دندان شود. در این موارد، برای ترمیم دندان از مواد مخصوصی مانند رزین استفاده می شود تا مینای دندان را پر کنند. این روش کاربردی در دندانپزشکی با نام باندینگ شناخته شده و نقش مهمی در حفظ زیبایی و جلوگیری از خرابی بیشتر دندان شکسته دارد.

این روش درمانی نیازی به جراحی ندارد. دندان‌پزشک با استفاده از ژل و مایع چسبنده، رزین را به محل شکستگی دندان متصل می‌کند. در پایان، برای سفت شدن رزین از پرتوی فرابنفش استفاده می‌شود که این کار کیفیت و ماندگاری روش باندینگ را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

ترمیم دندان شکسته از طریق کانال ریشه

ترمیم دندان با روش کانال ریشه یکی از روش‌های مؤثر برای ترمیم دندان‌های شکسته است. این روش به‌طور خاص برای شکستگی‌های عمیق استفاده می‌شود و نقش مهمی در بهبود وضعیت دندان‌های شکسته دارد.

شکستگی‌های عمیق که به سمت پالپ (مغز) دندان پیشروی می‌کنند، ممکن است باعث آسیب‌دیدگی ریشه دندان شوند. به همین دلیل، دندان‌پزشک یک کانال به سمت ریشه دندان ایجاد کرده و پالپ‌های آلوده را از دندان خارج می‌کند. سپس داخل دندان را تمیز کرده و در پایان، با استفاده از مواد پرکننده، تاج دندان را پوشش می‌دهد. این فرایند باعث رفع کامل درد ناشی از شکستگی و عفونت ریشه می‌شود.

کشیدن دندان شکسته و کاشت ایمپلنت

در برخی موارد، شدت آسیب و شکستگی دندان به حدی است که با استفاده از روش‌های معمول مانند باندینگ، روکش ونیر یا ایجاد کانال ریشه نمی‌توان آن را ترمیم کرد. این نوع شکستگی، به‌عنوان شکستگی عمیق دندان شناخته می‌شود و برای درمان آن، دندان‌پزشک تنها می‌تواند با استفاده از روش کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، مشکل را حل کند.

در این فرایند، دندان شکسته کشیده می‌شود و سپس ایمپلنت دندان جایگزین آن قرار می‌گیرد. ایمپلنت دندان یک جراحی پیچیده است که ممکن است به‌صورت یک مرحله‌ای یا دومرحله‌ای انجام شود. ابتدا ایمپلنت به‌عنوان یک جزء تخمینی در محل دندان از بین رفته قرار داده می‌شود، سپس پس از مدتی که به دندان‌پزشک نظر می‌دهد، می‌توان ایمپلنت را از پایه‌های خود متصل کرد.

استفاده از ایمپلنت به دندان‌های شکسته و پوسیده به‌عنوان یک روش با کیفیت و ماندگار مشخص شده است و در سال‌های اخیر، افزایش چشم‌گیری در استفاده از این روش برای جایگزینی دندان‌های شکسته و پوسیده دیده می‌شود.

هزینه ترمیم دندان شکسته جلو

هزینه ترمیم دندان شکسته در منطقه جلویی دهان بستگی به میزان و نوع شکستگی دندان، نوع موادی که برای ترمیم استفاده می‌شود، موقعیت دندانپزشکی و تخصص پزشک دندانپزشکی متغیر است. همچنین، استفاده از مواد گران‌تر مانند سرامیک، بهترین لمینت دندان و نیاز به روش‌های پیچیده‌تر می‌تواند هزینه را افزایش دهد. برای دریافت تخمین دقیق‌تر از هزینه، توصیه می‌شود با دندان‌پزشک خود مشورت کرده و تا اطلاعات دقیقی از گزینه‌های مناسب و هزینه‌های دقیق روش‌های ترمیم دندان کسب نمایید.

با ما تماس بگیرید

دندونم شکسته چیکار کنم

درصورتی‌که دندان شما شکسته است، بهتر است هرچه سریع‌تر برای ترمیم شکستگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه نمایید تا از آسیب بیشتر به دندان جلوگیری کنید. سعی کنید تا زمان مراجعه به دندان‌پزشک به نکات زیر توجه کنید:

  • تکه شکسته شده دندان را داخل آب یا شیر قرار داده و همراه خود ببرید تا در زمان مراجعه به دندان‌پزشک مورد استفاده قرار گیرد.
  • سعی نکنید تکه شکسته شده دندان را در جای خود قرار دهید زیرا ممکن است باعث تشدید آسیب شود.
  • برای از بین بردن باکتری‌ها و جلوگیری از عفونت، دهانتان را به‌طور مرتب و بعد از هر وعده غذایی با آب نمک بشویید.
  • برای کاهش درد دندان و تورم، می‌توانید از مسکن‌های دندان مانند ایبوپروفن استفاده کنید. قبل از مصرف، بهتر است با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب به زبان و داخل دهان، لبه‌های تیز دندان شکسته را با وکس دندان بپوشانید.
  • هنگام غذا خوردن، مراقب دندان شکسته باشید و جویدن را طرف سالم دهان انجام دهید. بهتر است غذاها و خوراکی‌های نرم مصرف کنید.
  • از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سرد و داغ خودداری کنید تا از ایجاد تحریک بیشتر دندان جلوگیری کنید.

این نکات می‌توانند کمک کنند تا زمان ترمیم دندان توسط دندان‌پزشک، آسیب به دندان کمتر شود و فرآیند ترمیم به بهترین شکل صورت گیرد.

ترمیم دندان شکسته از ریشه

درصورتی‌که شکستگی دندان به حدی شدید باشد که به ساختار داخلی و پالپ دندان نیز آسیب وارد کند، دندان‌پزشک برای نجات ریشه و عصب دندان، به درمان کانال ریشه می‌پردازد. این فرآیند به‌عنوان درمان عصب‌کشی شناخته شده که با حفظ ریشه دندان، از دندان شکسته عفونت و پوسیدگی را دور می‌کند.

پس از درمان کانال ریشه، برای قسمت تاج دندان، یک تاج مصنوعی ساخته شده و بر روی دندان قرار می‌گیرد. این تکنیک به‌عنوان راه‌حلی مؤثر برای جلوگیری از اینکه دندان به مرحله‌ای برسد که فقط با کشیدن آن می‌توان از وضعیت خلاص شد، استفاده می‌شود.

نصف دندونم شکسته چیکار کنم

نصف دندونم شکسته چیکار کنم

اولین گام برای مراقبت از دندان‌شکسته‌ی شما این است که به یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت دندان شما بررسی شود و برنامه‌ای برای ترمیم آن تنظیم گردد. تا زمان مراجعه به دندان‌پزشک، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • نگهداری تکه‌های شکسته: اگر تکه‌های شکسته دندان را دارید، آن‌ها را در محلول فیزیولوژیک یا شیر ذخیره کنید و همراه خود ببرید تا دندان‌پزشک بتواند بررسی کند که آیا می‌توان آن‌ها را استفاده کرد یا خیر.
  • مراقبت از دهان: دهانتان را به‌طور منظم و پس از هر وعده غذایی با آب نمک یا آب دهان شویید تا از احتمال عفونت جلوگیری کنید.
  • مصرف مسکن: در صورت لزوم، برای کاهش درد دندان می‌توانید از داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید، البته پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف دارو با داروساز یا دندان‌پزشک خود مشورت کنید.
  • جلوگیری از آسیب بیشتر: از مصرف غذاهای سرد و یا سخت پرهیز کنید. همچنین، لبه‌های تیز دندان آسیب دیده را با وکس دندان بپوشانید تا از آسیب به زبان یا بافت‌های دهانی جلوگیری کنید.
  • مراجعه به دندان‌پزشک: حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا با بررسی کامل وضعیت دندان شما، بتواند برنامه‌ای برای ترمیم و بهبود آن ارائه دهد. دندان‌پزشک شما می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا نیاز به تعمیر دندان با استفاده از روش‌های مختلف مانند ترمیم کامپوزیتی یا کراون دارید.

در تمام این مراحل در نظر داشته باشید که اهمیت مراجعه به دندان‌پزشک خبره در اولین فرصت بسیار مهم است. به همین دلیل پیشنهاد می شود به کلینیک دکتر مانوشا امیری مراجعه کرده و دندان‌های خود را با اطمینان کامل به او بسپارید.

Rate this post