در مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی دکتر مانشا امیری خدمات ترمیمی و زیبایی دندان از جمله انواع روکش های لمینت دندان، روکش کامپوزیت دندان و روکش های سرامیکی و همچنین ترمیم و پر کردن دندانهایی که درمان کانال ریشه شده اند توسط دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی دکتر مانوشا امیری انجام می شود.

اگر دندان شما بر اثر پوسیدگی زیاد به شدت آسیب دیده و دردناک باشد، تحت درمان کانال ریشه (عصب کشی) قرار می گیرد و تا مدتی نجات پیدا می کند. پوسیدگی دندان ممکن است برای افرادی که به درستی مسواک می زنند هم پیش بیاید چون معمولا جرم‌ ها بین دندان و خط لثه جمع می شوند و امکان دارد مسواک نتواند به خوبی آن را تمیز کند و میکروب‌ ها به آرامی به عمق دندان نفوذ کرده و باعث خرابی دندان می شوند این در حالی است که ظاهر دندان کاملاً سالم به نظر می‌ رسد. اگر پوسیدگی به اعصاب دندان رسیده باشد، نیاز به درمان کانال ریشه وجود خواهد داشت.

درمان عصب کشی یک روش درمانی رایج است که اکثریت شماها آن را تجربه کرده اید. اما شاید برایتان جالب باشد از نحوه انجام کار و مراحل درمان آگاهی داشته باشید. ما قصد داریم در این مطلب درباره مراحل عصب ‌کشی و تمام نکات مهم پیرامون آن را بررسی کنیم.

روش درمانی کانال ریشه یک روش نسبتا ساده است. دندانپزشک پالپ عفونتی دندان را تمیز می کند و کانال ها را با مواد پر کننده پر می کند. معمولاً بیماران بعد از انجام عصب کشی نیاز به تاج موقت دارند. هر یک از مراحل درمان را مرور می کنیم.

آماده سازی قسمت آسیب دیده

ابتدا دندانپزشک دندان بیمار را معاینه می‌ کند و با استفاده از رادیوگرافی شدت پوسیدگی را تشخیص می‌ دهد. اگر پوسیدگی به قسمت پالپ دندان رسیده باشد و رشته های عصبی دندان دچار عفونت شده باشند درمان عصب کشی شروع می شود. البته در بعضی موارد وجود آبسه مانع انجام عصب ‌کشی می شود در این شرایط دندانپزشک دارو‌های آنتی بیوتیک را تجویز می کند تا ابتدا عفونت و التهاب کم شود و بعد از ۱۰ تا ۱۵ روز که عفونت از بین رفت؛ درمان را شروع کند. در مرحله اول دندانپزشک قسمت مورد نظر و نواحی اطراف آن را از طریق تزریق مواد بی حس کننده بی حس می کند.

ضد عفونی و تمیز کردن کانال ریشه

در مرحله بعد دندانپزشک دندان را سوراخ می کند تا به کانال های ریشه و قسمت پالپ دندان برسد. تعداد کانال عصبی دندان‌ ها متفاوت است. به عنوان مثال اگر۲ کانال عصبی وجود داشته باشد، دندانپزشک می‌ تواند در ۱ جلسه عصب‌ کشی را تمام کند. توسط ابزار مخصوصی به نام فایل، عصب‌ ها از دندان خارج می‌ شوند و عفونت‌ ها از بین می روند. از یک محلول ضد باکتری و ضد عفونی کننده برای تمیز کردن کانال ها استفاده می شود.

شکل دادن و پر کردن کانال های خالی شده از عصب

بعد از بیرون کشیدن عصب ها از درون کانال دندانپزشک با مواد مخصوصی کانال ها را پر می کند. برای اینکه کانال ها به درستی پر شوند نیاز است که با استفاده از ابزار مخصوص دندانپزشکی به آنها شکل داده شود. سپس متخصص ترمیمی دندانپزکشی بعد از شکل دادن به کانال ها با مواد پرکننده درون آنها را پر می کند. بعد از شکل گیری، کانال ها برای بار دوم تمیز و ضد عفونی می شوند. دندانپزشک برای پر کردن کانال ها از مواد گوتاپرکا استفاده می کند. این مواد پلاستیکی مانند داخل کانال ها قرار می گیرد و بعد از گرم شدن دندانپزشک آن را فشرده می کند و به خوبی روی دیواره ها را می پوشاند. کانال های به درستی مهر و موم شده می توانند از باکتری ها جلوگیری کنند.

پر کردن سوراخ ایجاده شده برای رسیدن به کانال ریشه

سوراخ ایجاد شده دسترسی به کانال ها برای جلوگیری از ورود باکتری باید توسط مواد پرکننده پر شوند. همچنین ممکن است دندانپزشک برای تقویت ریشه دندان یک قطعه قرار دهد. اینکار در صورتی که دندان به شدت آسیب دیده باشد و نتواند به تنهایی از ترمیم پشتیبانی کند ضروری می شود.

تجویز داروهای آنتی بیوتیک

ممکن است بعد از پایان عصب کشی یا درمان کانال ریشه، دندانپزشک تعدادی داروی آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت باقی مانده تجویز کند. همچنین بیمار باید از دستورالعمل های مراقبتی بعد از آن پیروی کند. درد احساس ناراحتی خفیف تا چند روز بعد از عمل طبیعی است. داروهای مسکن بدون نسخه هم معمولاً در کاهش درد موثر هستند.

تاج گذاری و روکش دندان

اگر دندان های عقب دهان تحت درمان عصب کشی قرار گرفته باشند و یا دندان آسیب زیادی دیده باشد، بیمار باید چند روز بعد برای قرار دادن تاج به مطب برگردد. معمولا در عصب ‌کشی قسمت زیادی از دندان برداشته شده و با مواد مخصوص پر می‌ شود بنابراین دندان ضعیف می‌ شود و ممکن است با جویدن غذا دوباره آسیب ببینید یا بشکند.

به همین دلیل از تاج و روکش دندان استفاده می شود. ممکن است قسمت زیادی از دندان حین عصب کشی از بین نرود و طبق نظر پزشک نیازی به روکش دندان وجود نداشته باشد. دندان‌ های جلویی معمولاً بعد از عصب‌ کشی با روکش کامپوزیت ترمیم می‌ شوند. تاج دندان اطراف دندان درمان شده را در بر می گیرد و باعث افزایش استحکام و ثبات دندان می شود.

جمع بندی

اگر دندان پوسیده دارید و فکر می کنید که به جایی رسیده است که نیاز به درمان کانال ریشه دارید، بهتر است برای حفظ دندانتان هر چه سریع تر اقدام به درمان آن کنید. دکتر مانوشا امیری دندانپزشک متخصص مجرب و ماهر ترمیمی و زیبایی دندانهایی که درمان کانال ریشه شده اند و نیاز به ترمیم و روکش دارند را در بهترین مطب دندانپزشکی در رشت با استفاده از بهترین متریال روز و برند دنیا و استفاده از تجهیزات پیشرفته با یک نتیجه رضایت بخش برای مراجعین خود ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: