درمان کانال ریشه که همه آن را به عنوان عصب کشی دندان می شناسند یک روش درمانی دندانپزشکی مهم است، بنابراین تجربه درد بعد از عصب کشی طبیعی است. عصب کشی شامل تمیز کردن عمیق داخل کانال ریشه ها (محفظه داخلی ریشه ) دندان است که می تواند باعث تحریک اعصاب و لثه های اطراف شود. در این مطلب به این مساله می پردازیم که آیا عصب کشی درد دارد؟

البته این درد نباید ادامه دار باشد چون عصب کشی روش درمانی برای از بین بردن درد ناشی از پوسیدگی یا شکستگی دندان است. اما وجود درد خفیف تا متوسط ​​برای چند روز بعد از درمان طبیعی است. اگر درد شدید و ادامه دار باشد ممکن است نیاز به تمیز کردن اضافی کانال ریشه یا ارائه روش های درمانی دیگر توسط دندانپزشک باشد.

دکتر مانوشا امیری دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی در مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دندان در رشت علاوه بر ارائه خدمات زیبایی دندان مثل روکش های لمینت و کامپوزیت در زمینه روش های ترمیمی و روکش برای دندان های پوسیده و آسیب دیده فعالیت دارد.

خیلی از افرادی که درگیر دندان های پوسیده وآسیب دیده خود هستند سوالی که در ذهن خود دارند این است که آیا در صورت انجام درمان عصب کشی درد و ناراحتی بعد از درمان هم تجربه خواهیم کرد یا خیر؟

تیم تخصصی ما در مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دکتر مانوشا امیری در این مطلب سعی دارد که به مهم ترین دغدغه های شما در مورد درمان عصب کشی دندان بپردازد. پس ما با همراه باشید.

بررسی عوارض ناشی از درمان کانال ریشه

علیرغم تلاش های دندانپزشک برای پاکسازی و درمان ریشه دندان آسیب دیده، ممکن است بعد از درمان عفونت های جدیدی را تجربه کنید. عوامل موثر در بوجود آمدن عفونت به شرح زیر است:

• یکی از کانال های ریشه پاکسازی نشود.
  • یک ترمیم دندان نامناسب که به باکتری ها اجازه می دهد به قسمت های داخلی دندان نفوذ کنند و دوباره آن منطقه را آلوده کنند.
  • تجزیه مواد مخصوص به کار گرفته در داخل دندان به مرور زمان، عامل ایجاد باکتری درون دندان می شود.

در صورت عفونت و عوارض بعد از درمان در بعضی موارد درمان مجدد می تواند کارایی داشته باشد. ممکن است در موارد دیگر برای نجات دندان جراحی ریشه لازم باشد. جراحی ریشه، همان اپیکوکتومی یا برداشتن انتهای ریشه است که التهاب یا عفونت در ناحیه استخوانی انتهای دندان را تسکین می دهد. در جراحی لثه ، بافت لثه باز می شود و قسمت عفونتی یا انتهای ریشه برداشته می شود. ممکن است مقدار کمی از مواد پر کننده برای مهر و موم کردن کانال ریشه استفاده شود.

دوره نقاهت اولیه ی درمان عصب کشی چگونه است؟

در روش های دندانپزشکی گذشته، درمان کانال ریشه یک درمان بسیار دردناک محسوب می شد. به همین دلیل بسیاری از مردم هنوز بر این باورند که باید از این درمان بترسند و دوری کنند. ولی بهتر است بدانید که امروزه دندانپزشکان راه کارهای تسکین دهنده ی قوی تری دارند که می توانند برای کاهش میزان دردی که در طول درمان تجربه می کنید، استفاده کنند.

دندانپزشک قبل از اینکه شروع به کار کند ابتدا از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کند که مقدار زیادی از درد را متوجه نخواهید شد. ممکن است در حین تمیز کردن و کار کمی فشار دست و ابزار را احساس کنید، اما درد را بطور واقعی احساس نمی کنید.

ساعاتی بعد از پایان عمل بی حسی موضعی از بین می رود ، در این حالت ممکن است درد و حساسیت خفیفی که به فرآیند تمیز کردن کانال ریشه مربوط می شود تجربه کنید. دندانپزشک برای اینکه بتواند کانال ریشه را پاکسازی کند یک سوراخ کوچک در تاج دندان ایجاد می کند تا بتواند به درون پالپ دندان نفوذ کند. به همین دلیل بعد از بین رفتن بی حسی کمی دچار درد و ناراحتی در همان قسمت و اطراف آن می شوید که بیشتر از یکی یا دو روز طول نمی کشد.

به دلیل خفیف بودن درد بعد از درمان کانال ریشه ، معمولا برای تسکین درد فقط داروهای مسکن بدون نسخه تجویز می شود. مثل استامینوفن و ایبوپروفن. البته برای مصرف این داروها باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با هیچ دارو و موادی که قبلاً مصرف کرده اید تداخل ندارند. همچنین به مدت چند ساعت از خوردن و جویدن غذاهای سفت خودداری کنید چون باعث شدت درد می شود.

خب حالا که متوجه مقدار درد بعد از عصب کشی شده اید شاید لازم باشد که بدانید در چه صورت نیاز به مراجعه دندانپزشک دارید؟

درد بعد از درمان کانال ریشه باید با به مرور زمان در مدت کوتاهی کم شود ولی اگر درد یا تورم ادامه دار شد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. عصب کشی در بیشتر موارد برای نتیجه بهتر طی دو جلسه انجام می شود ولی در موارد پوسیدگی و آسیب شدید، ممکن است به جلسات بیشتر برای پاکسازی کانال ریشه یا جراحی ریشه نیاز باشد. درد ادامه دار می تواند نشانه همین شدت باشد.

داروهای مسکن بدون نسخه باید علائم درد را کم کنند اما اگر این داروها تاثیری بر کاهش درد نداشتند باید به دندانپزشک مراجعه کنید و که ممکن است داروها و روش های دیگری برای تسکین درد تجویز کند.

بعد از کامل شدن درمان عصب کشی، ممکن است دندانپزشک یک تاج روی دندان تحت درمان قرار دهد. این تاج ها می توانند از جنس فلز، پرسلن یا طلا ساخته شده باشند. قرار گذاشتن این نوع از تاج ها برای جلوگیری از آسیب بعدی به دندانی است که به دلیل عصب کشی ضعیف شده است. در این حالت درد یک عارضه جانبی موقت است تا زمانی که شما به تاج جدید دندان خود عادت کنید.

جمع بندی

درمان کانال ریشه یک روش ترمیمی دندان است. اکثر افرادی که دندان خود را عصب کشی می کنند می توانند تا پایان عمر از نتایج مثبت آن لذت ببرند. با این حال، مدت زمان ماندگاری نتایج بستگی به نحوه مراقبت از دندان ها دارد. بعد از درمان کانال ریشه اقدامات مربوط به سلامت دهان و دندان خود را به طور منظم انجام دهید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و در زمان برنامه ریزی شده به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در مرحله ی آخر درمان ریشه، از ترمیم هایی مانند روکش یا پرکردن استفاده می شود به همین دلیل عصب کشی انجام شده از روی دندان قابل تشخیص نمی باشد.

شما می توانید برای برطرف کردن نیازهای ترمیمی و زیبایی دندان های خود به مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دکتر مانوشا امیری  مراجعه فرمایید.