دندان درد یک تجربه ی ناخوشایند است که فرد برای رهایی از آن به دنبال یک مسکن موثر و تسکین می گردد.  دندان درد می تواند تمرکز ، توجه و برنامه ی روزانه ی شما را مختل کند. ممکن است درد دندان فقط به صورت یک ضربان ریز ریز یا یک درد شدید باشد که شما را به شدت اذیت کند. شاید هیچ دردی شبیه دندان درد نباشد همچنین دندان درد یک علت مشخص ندارد و معمولا نشانه ی یک مشکل جدی تر است. بنابراین خیلی مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

شایع ترین علل درد دندان عبارتند از:

• پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه
  • آبسه دندان
  • ضربه ی ناگهانی به دندان
  • فشار سخت به دندان
  • دندان قروچه
  • دندانهای نامرتب

در بیشتر موارد، دندان درد می تواند یکی از علائم  مشکل بزرگتر و جدی تر باشد که بر سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی تأثیر  می گذارد. اگر به دنبال درمان نباشید دندان درد به خودی خود خوب نمی شود. بنابراین ، هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید ، علت دقیق درد دندان مشخص می شود و درمان مناسب آن تجویز می شود. ممکن است دندانپزشک روش های درمانی از جمله درمان ریشه ، پر کردن ، درمان تاج یا لثه را پیشنهاد دهد.

چگونه می توان شدت دندان درد را کاهش داد؟

اگر امکان مراجعه به دندانپزشک را ندارید و از شدت درد دندان بی قرار هستید، راه کارهایی برای تسکین موقت دندان درد وجود دارد اما اینها نمی توانند جایگزینی برای درمان درد دندان باشند و شما باید به دندانپزشک خود بگویید که قبل از مراجعه از چه دارویی استفاده کرده اید.

داروهای طبیعی

• شستشو با آب نمک

این ساده ترین و موثرترین درمان خانگی است. آب نمک یک ضدعفونی کننده طبیعی است و می تواند به از بین بردن ذرات غذا که ممکن است بین دندان ها گیر کرده باشند، کمک کند. آب نمک می تواند به کاهش التهاب و التیام هرگونه زخم دهانی کمک کند. همچنین نمک تا حدودی دارای عنصر ضد باکتری است، بنابراین می تواند باعث کاهش عفونت شود. در این روش فقط کافی است مقداری نمک را با آب نیمه گرم مخلوط کنید و سپس در دهان خود قرقره کنید.

روغن گل میخک

میخک جوانه های گل است که در اصل یکی از ادویه هایی است که در آشپزی یا پخت استفاده می شود. از میخک در طول تاریخ برای درمان دندان درد استفاده شده است چون روغن میخک می تواند در کاهش درد و التهاب موثر باشد. روغن میخک حاوی اوژنول است که یک ضد عفونی کننده طبیعی است و با ایجاد بی حسی به تدریج تورم و قرمزی را به حداقل می رساند.

پنبه را به مقدار کمی روغن میخک آغشته کنید و سپس آن را روی ناحیه ی آسیب دیده بمالید. روغن میخک را می توان با چند قطره روغن زیتون یا آب رقیق کرد. کاربرد دیگر این است که یک قطره روغن میخک را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

شستشو با پراکسید هیدروژن

شستشو با پراکسید هیدروژن نیز ممکن است به تسکین درد و التهاب کمک کند. پراکسید هیدروژن علاوه بر از بین بردن باکتری ها، باعث کاهش پلاک دندان و التیام خونریزی می شود. برای استفاده از این دارو باید از رقیق شدن آن به مقدار مساوی با آب مطمئن باشید و بعد از قرقره از دهان خود خارج کنید.

کمپرس سرد

می توانید برای تسکین درد ناشی از ضربه به دندان از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد باعث تنگ شدن رگ های خونی در آن قسمت می شود و این دلیل کاهش درد شدید است. همچنین سرما و یخ می تواند هرگونه تورم و التهاب را کاهش دهد. کیسه ی یخ را به مدت ۲۰ دقیقه در محل آسیب دیده نگه دارید. می توانید این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

کیسه های چای

از کیسه های چای نعناع می توان برای بی حس کردن درد و تسکین لثه های حساس استفاده کرد. می توانید به صورت گرم یا سرد استفاده کنید.

برای این درمان ، به یک کیسه چای نیاز دارید تا بر روی قسمتی که درد احساس می کنید قرار دهید. می توانید از کیسه چای گرم استفاده شده یا چای کیسه ای سرد استفاده کنید و آن را برای چند دقیقه در فریزر نگه دارید.

خمیر سیر

سالهای طولانی است که از سیر برای خواص دارویی آن استفاده می شود. سیر حاوی آلیسین است که دارای خواص ضد باکتریایی است و همچنین یک مسکن است. یک حبه سیر را خرد کنید و با کمی نمک مخلوط کنید خمیر بدست آمده را در قسمت آسیب دیده بمالید. همچنین می توانید یک حبه سیر تازه را به آرامی بجوید.

عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی الکل است که می تواند به کاهش درد کمک کند و دارای خواص آنتی اکسیدانی است که خاصیت درمانی موثر دارد. مقدار کمی عصاره وانیل را روی انگشت یا یک پنبه بمالید و آن را چند بار در روز مستقیماً روی قسمت درد قرار دهید.

داروهای بدون نسخه

اگر دندان درد شدید باشد طوری که نتوانید بخوابید مسکن های بدون نسخه می توانند برای تسکین موقت موثر باشند. مسکن ها فقط باید خورده شوند و مستقیماً روی لثه ها قرار ندهید، زیرا اسید می تواند بافت لثه را بسوزاند. دو مورد از داروهای بدون نسخه ایبوپروفن و پاراستامول هستند.

ایبوپروفن

ایبوپروفن که معمولاً با نام های تجاری Neurofen و Advil فروخته می شود ، یک داروی ضد التهابی است و باعث از بین رفتن تورم در قسمت آسیب دیده ی دندان آلوده می شود. تسکین دهنده ی فوری درد است.

پاراستامول

معروف ترین نام تجاری استامینوفن، همچنین یک داروی رایج برای تسکین درد دندان است. پاراستامول خاصیت ضد التهابی ندارد  اما درد را تسکین می دهد به همین دلیل مردم هنوز هم از این دارو به عنوان مسکن دندان درد استفاده می کنند.

موارد فوق فقط برای تسکین موقت دندان درد پیشنهاد می شوند، دکتر مانوشا امیری متخصص مجرب زیبایی دندان در مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی در رشت به شما توصیه می کند در صورت داشتن هرگونه دندان درد به مدت طولانی حتما در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. شما می توانید جهت مشاوره و انجام خدمات زیبایی دندان در محیطی آرام و دلنشین به مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دکتر مانوشا امیری مراجعه فرمایید.